f Sometimes you win, sometimes you learn.: Lafaz Sakinah

Saturday 15 December 2012

Lafaz Sakinah

Assalamualaikum



rasa teringin pulak nak cakap pasal adat lafaz sakinah. aku yakin, tak semua orang tau pasal adat ni. aku tau pun sebab aku tengok Irine Nadia story kat blog dia dulu. duluuuuu tu dah lama la. sekarang dah peknen dah pun. Congrats Irine =')

yang aku tau, adat ni orang Melaka and Johor je buat. maybe sebab tu la tak ramai yang pernah dengar. dari sumber sumber yang aku dapat, pengantin lelaki, pengantin perempuan, mak dan ayah pengantin perempuan kena baca ikrar lafaz sakinah ni masa hari nikah.

 contohnya macam ni..

Lafaz ibu kepada pengantin perempuan :

" Anakku,
Hari ni kamu akan berpindah dari naungan dan perlindungan ibu dan ayah ke suatu alam yang baru di bwh naungan suamimu. Ibu telah mendidik dan mengasuhmu sebaik mungkin untuk mnjadi seorang anak yang solehah. Hari ni, ibu mengharapkan kepadamu untuk melaksanakan segala tunjuk ajar ... "

Lafaz pengantin perempuan kepada ibunya :


" Ibu,
Budi dan jasamu selama ini tidak dpat sy bls,hari ni saya akn berpindah dari naungan ibu ke satu alam yg baru yg belum saya ketahui. Saya mohon doa restu ibu agar saya dapat menghadapi cabaran rumah tangga dgn sabar . Saya ucapkan jutaan terima kasih... "


kalau baca teks penuh, mesti sebak weh.. =') teringin jugak aku nak buat time aku nikah nanti. tapi, aku orang Perak. boleh ke? kang pelik makcik-makcikjiran kat rumah tu tengok. -.-'

tapi aku nak nak nak jugakkk. boleh camtu? baru ada feeling-feeling sikit. nak semua orang terharu dengar and nanges nanges. muehehe =D

takpe, wait and see. kbye, wassalam



1 kata-kata hikmat:

Han Jie Ean said...

memang pon, baru bc semalam pasal lafaz ni...nak wat jugak....baru ada feeling2 ckit